Waarom ik boekrecensies wél nuttig vind

Afbeeldingsresultaat voor writing

Deze post is misschien wat anders dan mijn normale blogjes. Ik schrijf dit na een aanleiding van een discussie die een tijdje terug plaats vond op twitter. Op het hoe en wat van die discussie ga ik nu niet in, aangezien ik ‘m zelf in de eerste instantie ook alleen maar voorbij zag komen in mijn feed. Hoe dan ook, het kwam er op neer dat er een enkele denigrerende reactie naar “recensiebloggers” werd gevuurd én als een blogger die zelf voornamelijk recensies en andere boekgerelateerde artikelen plaatst, voelde ik me wel een beetje op mijn tenen getrapt.

Voordat ik verder ga met dit bericht wil ik als eerste iedereen op het hart drukken dat ik met dit bericht niemand wil afvallen of beledigen. Ik ben namelijk van mening dat elke boekenblogger vooral moet blijven doen wat hij of zij het liefste doet. Zolang de liefde voor boeken en lezen maar voorop staat en je iedereen zoveel mogelijk positief benadert.

Waarom ben ik begonnen met recensies schrijven

Ik zie mezelf inderdaad wel als een boekenblogger. Hoewel mijn blog nog klein is, doe ik het graag. In eerste instantie ben ik recensies gaan schrijven omdat ik behoefte had om mijn enthousiasme voor bepaalde boeken met iemand te delen. Natuurlijk kan dit ook binnen mijn omgeving, maar nadat je 100 keer over hetzelfde boek hebt verteld, zijn mensen er ook wel klaar mee. Ik moest dus op zoek naar iets anders. En toen, als een soort silver lining bedacht ik me: waarom begin ik geen blog? En ja, na een paar uurtjes flink ploeteren ontstond Wonderstruck Books. De boeken die ik recenseer variëren van nieuw tot enkele jaren oud. Dit zijn altijd boeken die ik zelf gelezen heb en ik vind het na ruim een jaar nog steeds ontzettend fijn om recensies te schrijven. Op deze manier krijg ik al mijn suizende gedachten over het boek op een rijtje én kan ik tegelijkertijd andere mensen misschien wel overtuigen om het boek op te pakken. Om je een voorbeeldje te geven: in 2016 was ik razend enthousiast over het boek Am I Normal Yet? van Holly Bourne. Een tijdje later hoorde ik van een lezer dat zij het boek óók had aangeschaft omdat mijn recensie haar had overtuigd. Nou, als dat geen compliment is dan weet ik het ook niet meer.

bookphoneWaarom ik recensies lees

Ik lees graag recensies van andere bloggers. Vooral als het recensies zijn van boeken die echt net zijn uitgekomen. Dit help mij namelijk vaak in mijn keuze om een boek wél of niet aan te schaffen. Natuurlijk heeft iedereen een andere smaak qua boeken betreft en kan mijn mening over een boek dus heel anders zijn. Toch, als het een goede recensie is, valt er wel te lezen wáárom de blogger in kwestie het boek wél of niet goed vond. Met die punten in mijn achterhoofd is de beslissing om een boek aan te schaffen toch nét iets makkelijker gemaakt. Ook lees ik graag recensies van mede-bloggers van boeken die ik ook al gelezen heb. Ik vind het zelf heel leuk om mijn mening met die van iemand anders te vergelijken om te zien of we hetzelfde over een boek denken. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Zo ben ik echt ontiegelijk fan van A Court of Thorns and Roses van Sarah J. Maas terwijl blogger Demi van Books&Parchment het echt drie keer niks vond. Iedereen zijn ding en dat vind ik zo mooi om te zien.

Waarom het niet uitmaakt of je een “recensieblogger” bent of niet

Ik ben van mening dat we als bloggers én als mens-zijnde wat meer positiever naar iedereen zouden moeten worden. Net als het genre boeken wat iedereen graag leest, geldt dat voor blogs precies hetzelfde. De ene boekenblogger houdt zich bezig met recensies, de andere blogger vult graag tags in. Weer een andere blogger maakt video’s terwijl een andere blogger zich weer bezig houdt met de geschiedenis van een boek. Ieder zijn ding, wederom. Ik vind daarom ook dat we elke blogger hierin moeten respecteren. De een is heus niet beter dan de ander. We zijn allemaal gelijk en sterker nog: we hebben allemaal één heel belangrijk ding met elkaar gemeen. Onze liefde voor boeken. En zeg nou zelf, is dat nou niet hetgeen wat telt?

Wat ik al eerder zei, ik wil niet dat iemand zich beledigd voelt na deze blog. Je bent vrij om te vinden wat je wilt. Alleen is dit mijn mening en blijf ik erbij dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten.

Laat me weten wat jij belangrijk vind tijdens het lezen van blogs

7 thoughts on “Waarom ik boekrecensies wél nuttig vind

1. Je hebt helemaal gelijk! 🙂 Ik vind het ook echt een toevoeging om recensies te lezen, dankzij vele recensies ben ik bepaalde boeken gaan lezen! Uitgeverijen zijn niet voor niets blij met boekbloggers, aangezien wij de verkoop van een boek heel goed stimuleren.

2. Ik vind recensies altijd heel erg prettig om te lezen. Daarmee doe ik persoonlijk heel veel inspiratie op. Ik denk dat ik de helft van de boeken die ik lees, heb gelezen op basis van een recensie.

3. Ik ben vaak ook gewoon benieuwd naar wat een specifiek iemand over een bepaald boek denkt. Soms leer ik nieuwe boeken kennen, een andere keer ontdek ik een mening die helemaal verschilt van die van mij, … maar eigenlijk vind ik net die contrasten heerlijk. Het is gewoon super leuk om te ontdekken hoeveel verschillende meningen één boek kan uitlokken. Hoe ieder het op zijn eigen wijze interpreteert en ervaart.

4. Boekbloggers kunnen bij mij zeker gewicht in de schaal leggen of ik een boek wel of niet lees. Het is voor mij belangrijk, dat ik merk over het algemeen dezelfde smaak heb. Als iemand dan enthousiast is of juist niet, kan voor mij bepalend zijn tot wel of niet kopen/lezen.
    Verder kan een andere mening over een boek je soms ook andere inzichten geven. Je leest nooit alle onderliggende lijnen in een boek en soms brengen andere verrassende punten naar voren.
    Wat voor mij het allerbelangrijkste is, de ervaring en mening mag niet gekocht zijn. Als ik een recensie lees, dan wil ik iemands echte mening en ervaring. Niet een advertorial.
    Bianca Schrijft onlangs geplaatst…The good witchMy Profile