Een wereld zonder hemel – Veronica Rossi

Een Wereld zonder HemelVorige maand heb ik een super gezellige lunch gehad met mede (voornamelijk) Young Adult lezers uit Brabant. Deze lunch vond plaats in boekwinkel Van Piere in Eindhoven en als verrassing kregen we allemaal een gratis boek. Allereerst wil ik boekwinkel Van Piere heel erg bedanken voor het gratis weggeven van dit boek.
Het boek dat ik kreeg was Een wereld zonder hemel door Veronica Rossi. De tekst op de achterflap sprak me onmiddellijk aan. Yes, echt een boek voor mij dacht ik.
Titel: Een wereld zonder hemel, Under the neversky#1
Auteur:
Veronica Rossi
Uitgever: Boekerij Young (origineel: HarperCollins)
Genre(s):
Dystopian, Young Adult
Aantal pagina’s: 332
Uitgave: Paperback
3,5/5

In haar futuristische debuutroman heeft Veronica Rossi de mensheid in twee kampen verdeeld.
Of je woont in een koepel en leidt een zo goed als compleet virtueel leven, of je woont buiten de koepel en bent overgeleverd aan de wetten van de natuur.Aria weet dat haar overlevingskansen in de woestenij oftewel de Winkel des Doods minimaal zijn nu ze is verstoten van haar thuis; de hermetisch afgesloten stad Reverie. Als ze al niet in handen valt van rondzwervende kannibalen, dan raakt ze waarschijnlijk wel gewond tijdens een van de zeer agressieve elektrische stormen die over de vlakte jagen en waarvan alleen de vrijgekomen lucht al dodelijk kan zijn. Wanneer ze de vlaktebewoner Perry tegenkomt, lijkt hij haar enige hoop om in leven te blijven. Ze besluiten samen op te trekken en luiden op die manier een nieuw tijdperk in voor iedereen die leeft in de wereld zonder hemel.

Het eerste wat me opviel aan dit boek was dat het verhaal verteld wordt vanuit twee perspectieven. Vanuit Aria en vanuit Peregrijn aka Perry. Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van verschillende perspectieven, maar in dit geval vond ik het niet storend. Aria en Perry leiden beiden een heel verschillend leven en dit maakt beide verhaallijnen erg bijzonder.

Aria leeft in een ondergrondse, afgesloten stad waarin alles virtueel gaat. Alle inwoners maken gebruik van de Iviewer: een apparaatje die je op je oog legt en die basically functioneert als een smartphone waarbij je alles met je gedachten aanstuurt. Dit concept vond ik eigenlijk best creepy en beangstigde me ook echt. Ik wil er niet aandenken dat we ooit een samenleving krijgen waarin we bijna geheel virtueel leven.
Aria vond ik een sympathieke hoofdpersoon waarmee ik me goed kon identificeren. Ze is een heel nuchter meisje met heel realistische angsten. Ze geeft heel erg veel om haar moeder en doet alles er aan om haar te vinden. Ze is ook echt een doorzetter, een eigenschap die ik erg bewonder en waardeer.

Perry, onze andere hoofdpersoon, leeft in de brute wildernis die wordt geteisterd door Aetherstormen. Na het lezen heb ik nog steeds no clue wat dit nou precies is, dus het enige wat we kunnen doen is accepteren dat deze stormen er zijn. Ik moet toegeven dat ik niet graag vanuit Perry’s standpunt las. Vooral op het begin had ik moeite met hem. Hij heeft namelijk een zeer kort lontje en ik had het idee dat hij juist op zoek was naar problemen en moeilijkheden.

Het begin van het boek greep me meteen aan door de vreemde, nieuwe en dystopische wereld die we leren kennen. In het midden zwakte mijn interesse een beetje af, het ging allemaal wat langzaam. Toen er uiteindelijk een aantal nieuwe personages werden geïntroduceerd werd het boek voor mij weer leuker en wilde ik het boek ook echt graag uitlezen.

De wereld waarin het verhaal zich afspeelt vind ik bijzonder. Het is een dystopische, haast post-apocalyptische wereld. Op het begin was ik een beetje bang dat dit de zoveelste dystopie zou zijn maar dat viel reuze mee. Deze wereld onderscheidt zich echt door de twee verschillende “leefstijlen” en maakt het interessant om over beide te lezen. Het is ook de voornaamste reden waarom ik de andere boeken uit deze serie graag wil lezen. Ik wil namelijk meer weten over hoe deze wereld zo geworden is en of een deel van de mensheid voor altijd dat virtuele leven willen leiden of juist besluiten dat dat eigenlijk het leven juist heel erg nep maakt.

Kortom, voor de dystopian fans onder ons wil ik dit boek echt aanraden. Ook als je denkt dat dit het zoveelste boek is, geef het een kans. Bij dit boek merk je vrij snel of het iets voor je is of niet.
Ken je dit boek al of wil je deze graag lezen? Laat het me weten!

XO -Valerie