Fated – Alyson Noel

Tegen het einde van 2017 zat ik in een enorme leesdip. Toch dwong ik mezelf een beetje om een boek open te slaan en uiteindelijk viel de keuze op Fated van Alyson Noël. Met de boeken van Alyson Noël heb ik beetje een haat-liefdesverhouding. Zo van ik het boek Evermore echt drie keer niks, terwijl het boek Rivalen wat beter in mijn straatje paste. Fated sprak mij in ieder geval erg aan en toen ik ‘m dan ook een jaar terug zag liggen op het boekenfestijn, kon ik het niet laten liggen. Sterker nog: ik heb tijdens de afgelopen editie van het boekenfestijn in Eindhoven zelfs al de vervolgdelen gekocht.

Strange things have been happening to Daire Santos. Animals follow her, crows mock her, glowing people appear from nowhere. Worried that Daire’s having a breakdown, her mother sends her to stay with the grandmother she’s never met, who lives on the dusty plains of Enchantment, New Mexico.There Daire crosses paths with Dace, a gorgeous guy with unearthly blue eyes.

Her grandmother recognizes Daire’s episodes for what they are – a call to her true destiny as a Soul Seeker, a person who can navigate between the living and the dead. Guided by her grandmother, Daire must be quick to learn how to harness her powers, because Dace’s brother is an evil shape-shifter, out to steal them.

Daire must embrace her fate as a Soul Seeker and discover whether Dace is the guy she’s meant to be with . . . or if he’s allied with the enemy she’s destined to destroy

Titel: Fated
Serie: Soul Seekers #1
Auteur: Alyson Noël
Uitgever: Macmillan Children’s Books
Aantal pagina’s: 449
ISBN: 9781447206804

Wanneer je Fated open slaat, zie je al gelijk een lijstje met een beschrijving van spirit animals. Het boek had al direct mijn aandacht, want boeken over spiritualiteit, magie en sjamanistische elementen liggen me wel. Deze elementen komen dan ook het gehele verhaal terug en dat is voor mij dan ook een van de sterkere punten.

In Fated lezen we over Daire Santos. Een meisje dat de laatste seeker is van de Santos familie. Wat dat precies inhoudt, verklap ik nog niet. Daire is nogal een eigenwijze meid en in mijn opzicht echt een typische puber. Wanneer ze naar haar abuela (spaans voor: oma) gestuurd wordt, is ze zo ongelooflijk dwars. Af en toe wilde ik echt het boek inspringen om haar door elkaar te schudden. Echter, na verloop van tijd draait ze steeds meer bij en wordt ze steeds sympathieker. Ook groeit ze in het verhaal steeds dichter naar haar oma toe en die relatie vond ik ongelooflijk mooi beschreven en raakte me dan ook wel. Voornamelijk omdat ik mezelf er goed in kon herkennen.

“…we have the power to transform anything we have the courage to face.”

De romantiek in dit boek vond ik een beetje meh. Het interesseerde me niet zo heel veel, maar ik vond het aan de andere kan ook niet zozeer vervelend. De romantiek had een beetje weg van insta-love, dus ik probeerde me zoveel mogelijk te focussen op alle magische elementen, die vond ik namelijk een stuk boeiender. De love interest bleef naar mijn idee ook erg oppervlakkig waardoor ik geen goede connectie kreeg met het personage. Ik hoop dan ook dat dit in de volgende delen beter wordt uitgewerkt, anders ben ik bang dat de kans bestaat dat de romantiek té zoetsappig en ongeloofwaardig wordt.

Ik vertelde al dat ik de spirituele elementen erg tof vond, maar dat is niet het enige. De setting van het verhaal trok me ook ontzettend. Het speelt zich af in New Mexico en dat kwam ook telkens weer terug. Dit vond ik een verfrissende twist die daarbij ook nog eens goed aansloot bij het verhaal.

Anyhow, al  met al vond ik Fated een prima eerste deel voor een serie. Het legt een goede basis en heeft zeker potentie om echt een topper te zijn -mitst het zich blijft focussen op de spirituele elementen en niet zo zeer op alle high school drama’s.