Filmrecensie: Every Day

Bij veel boekverfilmingen probeer ik er altijd voor te zorgen dat ik altijd eerst het boek lees en dan pas de film zie. Hoge verwachtingen (en soms teleurstellingen) gaan hier vaak mee gepaard. Toen ik de filmtrailer zag van Every Day wist ik dat ik de film heel graag wil zien. Vervolgens kwam ik erachter dat het gebaseerd is op een boek van David Levithan. Het boek staat inmiddels in mijn kast, maar is nog steeds ongelezen. De film heb ik echter al wel gezien en ik zal vast verklappen: die vond ik tof!

De zestienjarige Rhiannon wordt verliefd op een mysterieuze ziel genaamd A. Deze bewoont elke dag een ander lichaam. Rhiannon en A voelen een onvergelijkbare band en doen er dan ook alles aan om elkaar dagelijks terug te vinden. Telkens weer voelen ze meer voor elkaar en dat eist zo zijn tol voor de tortelduifjes. Uiteindelijk zullen ze een levensveranderende beslissing moeten nemen.

(bron: moviemeter)

Every Day is een film met een erg bijzondere hoofdpersoon, namelijk: A. A wordt elke dag wakker in een ander lichaam. Zowel mannelijk als vrouwelijk. Desondanks blijft A wel één ziel en voelt A zich ongelooflijk verbonden met Rhiannon.

Wanneer de film begint, ben je er als kijker nog niet gelijk van bewust dat A elke dag als iemand anders wakker wordt. Nee, we beginnen met een doodnormale schooldag waarop Rhiannon’s vriendje Justin, Rhiannon overhaalt om te spijbelen. Samen beleven ze een fantastische dag. De dag erna is Justin echter weer net zo bot als normaal en heeft Rhiannon nog geen idee dat ze met A te maken heeft gehad. Pas later in de film, onthult A zijn/haar geheim.

De film trok me vooral aan vanwege het bijzondere concept. Iemand die elke dag in een ander lichaam wakker wordt, maar wel heel veel gevoelens heeft voor één iemand. Dat klinkt als een liefdesverhaal met veel complicaties. Wat ik ongelooflijk sterk vond aan de film was dat alle acteurs en actrices die A speelde, heel goed één persoonlijkheid wisten over te brengen. Ondanks dat A telkens iemand anders was, voelde het wel als eendezelfde persoon.

Rhiannon leren we ook goed kennen als personage en langzaam maar zeker zien we hoe zij voor A valt. Dit gaat heel geleidelijk en daardoor moedig je het als kijker ook alleen maar aan. Rhiannon’s thuissituatie is niet heel makkelijk. Helaas focuste de film zich daar niet op en dit had van mij dan ook iets meer uitgediept mogen worden.

De boodschap van deze film was dan ook ongelooflijk mooi. Het laat zien dat liefde niet per se wordt bepaald door uiterlijk. Nee, liefde komt in alle vormen en maten. Het was dan ook heel duidelijk dat Rhiannon verliefd was geworden op A’s “ziel”, zo te zeggen. Het einde sloot heel mooi aan. Het was droevig, maar heel erg realistisch waardoor ik de film extra sterk vond.

Doordat ik het boek niet heb gelezen, ging ik de film in zonder verwachtingen. Dat was een goede keuze, want ik heb volop van de film genoten. Ik ben dan ook zeker van plan om het boek te lezen.

Heb jij Every Day gezien?