Chaos & Structure – Mariëlle Brouwer

“‘Ze is geen probleem. Ze is een storm'”

Al een tijdje wist ik dat Chaos & Structure zou uitkomen. Naar dit boek was ik ontzettend benieuwd omdat het geschreven is door Mariëlle die jullie misschien wel kennen van de blog Duntax. Zo niet, neem dan zeker een kijkje op haar blog. Zoals jullie misschien ook wel weten, ga ik regelmatig naar de leesclub bij Van Piere en de vorige keer hadden we besloten dat we Chaos & Structure zouden lezen en bespreken. Toen ik dit boek ontving, besloot ik om er zo snel mogelijk in te beginnen. Een new adult van Nederlandse bodem, ik was razend nieuwsgierig.

Na een foute avond vol drank wordt Lily wakker naast Eindhovens lokale popidool Mika.
Ze heeft een hekel aan de populaire band, die denken dat ze alles maar kunnen krijgen. Maar als Mika haar maar niet met rust laat en ze hem beter leert kennen, is hij misschien niet zo verschrikkelijk als ze denkt. Misschien kampt hij zelfs wel met soortgelijke problemen als zijzelf. En hij? Wat vindt hij van haar?

Titel: Chaos & Structure
Auteur: Mariëlle Brouwer
Serie: Structure #1
Uitgever: DunTax Books
Aantal bladzijdes: 302
Uitgave: ISBN9789082663006
Mijn rating: 3,5/5

Disclaimer: Ik ontving een gratis exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie

Laten we het eerst eens over de cover hebben. Thank the lord dat het niet zo’n typische new adult cover is van een verliefd stelletje. De cover van Chaos & Structure slaat gelukkig wél op het verhaal en dat vind ik ontzettend tof.

Goed, nu door naar de inhoud. Eerlijk is eerlijk, bij de meeste new adults zie je vaak een beetje dezelfde voorspelbare verhaallijn en dat is bij Chaos & Structure ook zo. Echter, Chaos & Structure springt er gelukkig wel bovenuit door eigen unieke elementen. Zo speelt het verhaal zich af in Eindhoven -een stad die ik zelf heel goed ken, en ik kon de setting me daarom heel levendig voor me zien. Het zorgde er ook voor dat je als lezer meer grip krijgt op het verhaal -voornamelijk als je bekend bent met de omgeving. Een pluspunt dus.

Chaos & Structure draait voornamelijk op zanger Mika en student Lily. Beide zijn ze tot elkaar aangetrokken, maar Lily wil in eerste instantie echt niks met Mika te maken hebben. Haar aversie tegenover Mika kon ik niet helemaal plaatsen en ik vond dat ze weinig goede redenen had. Voornamelijk omdat ze al vrij snel toegaf aan haar vriendschap met Mika, maar dit dan wel weer elke keer tegensprak door te zeggen dat ze hem maar een “popi-jopi” vond. Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik erg veel moeite had met Lily. Aan het begin vond ik haar best leuk, maar tegen het einde aan rolde ik vrij vaak met mijn ogen uit frustratie. Ik begrijp haar keuzes totaal niet en ik wilde haar ook echt even goed door elkaar schudden. Maar hé, het blijft een fictief personage.

Mika daarentegen vond ik fantastisch. Veel praatjes, maar een klein hartje. Bereid om te vechten voor het meisje die hij leuk vind. Ik vond daarom dat hij aan het einde een goede beslissing heeft gemaakt om tóch voor zichzelf te kiezen. Hij heeft zoveel moeite gedaan voor Lily, terwijl hij het zelf ook totaal niet makkelijk heeft. Hopelijk opent Lily haar ogen in het volgende boek, want anders….

Toch is er één aspect aan het boek waar ik moeite mee heb. Het stereotyperen van de fans van Structure. Ik vraag me ook af of dit bewust is gedaan of niet. Hoe dan ook, het viel me op dat élk meisje dat fan was, volgens Lily “té veel” make-up droeg en alleen maar geïnteresseerd was om een van de bandleden het bed in te krijgen. Er komt dan zelfs een moment waarbij Lily een ander meisje uitmaakt voor “vuile slet” en commentaar heeft op het korte jurkje van het betreffende meisje. Persoonlijk vind ik dat meisjes elkaar nooit zo zouden moeten noemen omdat je dan weer bij het issue van slut shaming uit komt. Iets wat voor mij een beetje een no-go is.

Verder wil ik benadrukken dat de schrijfstijl van Mariëlle heel erg fijn is. Afgezien van mijn bovenstaande punt, las het boek heerlijk vlot weg en bevatten het geweldige one-liners. Ook heeft Chaos & Structure veel referenties naar popculture en bekende nummers en zulke dingen vind ik altijd een toffe toevoeging.

Chaos & Structure is een tof boek die perfect in het straatje van new adults past. Het open einde belooft heel veel goeds voor de volgende delen.

-XO Valerie