City of Fallen Angels – Cassandra Clare

city-of-fallen-angels“”Hearts are breakable,” Isabelle said. “And I think even when you heal, you’re never what you were before”.”

Het is alweer eventjes geleden dat ik voor het laatst een boek uit de fenomenale The Mortal Instruments serie las. City of Glass las ik namelijk uit op 26 maart 2016. Sindsdien heb ik natuurlijk de prequel The Infernal Devices gelezen. Nu was het eindelijk tijd voor de tweede helft van The Mortal Instruments. City of Fallen Angels. De cover alleen is al reden genoeg om dit boek te gaan lezen, maar gelukkig kan ik ook zeggen dat de inhoud net zo briljant is. Niet dat ik anders verwacht had van Cassandra Clare. Mijn favoriete auteur heeft het in ieder geval opnieuw geflikt en bijna al mijn verwachtingen waargemaakt.

To love is to destroy…

The Mortal War is over, and Clary Fray is home in New York, excited about all the possibilities before her. She’s training to become a Shadowhunter and – most importantly of all – she can finally call Jace her boyfriend. But her happiness has come at a price…

Titel: City of Fallen Angels
Auteur: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #4
Uitgever: Walker Books
Aantal pagina’s: 435
Uitgave: paperback, ISBN9781406362190
Mijn rating: 4/5

Waarom? Waarom? WAAROM HEB IK DIT BOEK ZO LANG UITGESTELD? City of Fallen Angels voelde als thuiskomen. Wat had ik Clary en Jace gemist. Wat vond ik het heerlijk om over Magnus en Alec te lezen. En bovenal: wat was dit boek spannend. Cassandra Clare krijgt het altijd voor elkaar om de meest onverwachte plotwendingen door een boek heen te slingeren. Het einde zag ik totaal niet aankomen en ik houd mijn hart vast voor de volgende delen…

wonderstruck74Voordat ik verder in ga op het einde, gaan we het eerst hebben over het begin. Eerlijk is eerlijk. Het duurde eventjes voordat het verhaal echt op gang kwam. Het begin vond ik erg traag en ik had niet echt het idee dat ik wist waar het verhaal heen ging. Aan de andere kant was het wel fijn om te lezen over hoe het nu met mijn favoriete personages verging. Zo is Jace in dit deel bijvoorbeeld ontzettend ingewikkeld (nog meer dan hij in de voorgaande boeken is). Toch bleef hij zijn sarcasme ook in dit boek behouden -tot mijn grote opluchting, en heb ik weer een hoop Jace-quotes om op te schrijven in mijn boekje.

“You’re the first Shadowhunter I’ve ever met.”
“That’s too bad,” said Jace, “since all the others you meet from now on will be a terrible letdown.”

Ook vond ik dat Clary in dit boek erg gegroeid is als personage. Ze zegt waar het op staat, gooit zichzelf minder in onmogelijke situaties én onderneemt actie. Jazeker, Clary is echt op weg om een echte powervrouw te worden en dat vind ik tof.

Een groot deel van dit boek wordt vanuit Simon’s perspectief verteld. Hier moest ik aan het begin erg aan wennen. Ik wist natuurlijk dat de perspectieven in TMI veel afgewisseld werden, maar dit was wel ineens heel veel Simon. Uiteindelijk vond ik dit helemaal niet erg. Simon heeft een unieke vertelstem en zijn plotlijn droeg absoluut bij aan het “grotere” geheel.

wonderstruck73Wat City of Fallen Angels voor mij voornamelijk zo tof maakte, waren de referenties naar The Infernal Devices. Toen Magnus en Camille het over Will Herondale hadden, raakte ik oprecht een beetje emotioneel. Ik ben daarom benieuwd of deze referenties ook terugkomen in de volgende boeken. Zo ja, dan gaat dat mij heel gelukkig maken.

City of Fallen Angels heeft naast het heerlijke dialoog en vertrouwde personages ook nog eens een sterk plot. Het duurt even voordat alles zich “ontrafeld”, maar wanneer het einde in zicht komt, komt dat hard aan. Gedurende het boek worden ook kleine hints gegeven en gebeuren er dingen plaats die uiteindelijk op het einde als puzzelstukjes in elkaar vallen. Mijn mond viel letterlijk open toen ik de laatste bladzijde las. Het belooft zó veel goeds voor de volgende boeken en ik ben bang dat het ook erg emotioneel gaat worden.

City of Angels is wederom een ijzersterk deel in een al verbluffende serie. Cassandra Clare weet me met haar personages en plot oprecht te raken en ik kan niet wachten tot ik het volgende deel kan lezen. Deze serie vind ik zo bijzonder dat ik er simpelweg geen genoeg van kan krijgen.

Welk TMI personage is jullie favoriet? Die van mij zijn absoluut en zonder twijfel Jace en Magnus.

-XO Valerie