De Eigenzinnigheden van Leah Burke – Becky Albertalli

Toen ik zag dat het derde boek van Becky Albertalli bij Blossom Books zou verschijnen, twijfelde ik geen seconde. Zeker niet na het zien van de prachtige cover. Ik was echt verliefd op Albertalli’s eerste boek (Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld) en ik besloot daarom dat het verhaal van Leah niet mocht ontbreken op mijn boekenplank. Zo gezegd, zo gedaan en niet veel later viel het boek op de deurmat.

Na Simon vs, wilden veel lezers nog maar één ding: een vervolg! Met De eigenzinnigheden van Leah Burke krijgen zij hun zin – met Simons BFF Leah in de hoofdrol. We blijven het zeggen: we kennen niemand die zo goed over verliefdheid kan schrijven als Becky Albertalli. Ook in De eigenzinnigheden van Leah laat ze weer zien dat ze de onbetwiste koningin van de YA-romcom is.

Leah, drummer in een girlband en kampioen van de droge humor, merkt dat haar vriendengroep in hun laatste jaar op de middelbare school uit elkaar begint te vallen. Ze weet niet zo goed wat ze moet doen om dat tegen te houden, en het feit dat Leah hopeloos verliefd is op Abby, die al een relatie heeft, maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Titel: De Eigenzinnigheden van Leah Burke
Serie: Creekwood #2
Auteur: Becky Albertalli
Uitgever: Blossom Books
Aantal pagina’s: 272
ISBN: 9789463491235

Elke lezer maakt het wel eens mee. Hele hoge verwachtingen hebben die uiteindelijk niet worden waargemaakt. Laat ik maar gelijk heel eerlijk zijn, dit was ook het geval met De Eigenzinnigheden van Leah Burke. Aan het begin van het boek had ik nog het idee dat dit boek écht geweldig zou zijn. De eerste hoofdstukken waren namelijk super tof en ik zat gelijk in het verhaal. Totdat het voor mij ineens een beetje bergafwaarts ging.

“Ik ben eigenlijk je plaatselijke Rory Gilmore, maar dan dik en van Zwadderich”

Dit boek volgt Leah. Een personage die we ook hebben gezien in Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld. Daarin vond ik haar een prima personage en ik was dan ook benieuwd naar haar eigen verhaal. Wat we in Simon nog niet weten, is dat Leah biseksueel is. In dit boek wordt dat pas bekend en lezen we ook dat ze verliefd is op Abby -die een relatie heeft met Nick.

Hoewel ik het echt geweldig vond om in dit boek oude bekenden zoals Simon (wat een cutie blijft het toch), Blue, Abby en Nick weer tegen te komen, stoorde ik me voornamelijk aan Leah. Aan het begin kon ik ontzettend geniet van haar sarcasme, maar naarmate het boek vorderde vond ik Leah’s hoofd geen fijne plek om te zijn. Ik vond het aan de ene kant goed dat haar onzekerheid in het boek werd belicht. Onzekerheid is een gevoel wat veel mensen -ook ik, herken en ik vond dat dan ook heel goed beschreven. Echter, Leah’s gedrag en houding irriteerde me mateloos. Ondanks de goede bedoelingen van alle mensen om haar heen -met name haar moeder (wat een topwijf was dat), doet ze ontzettend bot en is ze continu negatief. Voornamelijk ook tegen de mensen die het absoluut niet verdiend hebben.

Becky Albertalli is een kei in het beschrijven van diversiteit en ook in dit boek komt dat weer heel duidelijk naar voren. Dat vind ik ook echt sterk aan dit boek, want diversiteit is iets wat soms nog wel eens ontbreekt in YA. Echter, het enige wat me een beetje dwars zit was het einde. Alles viel zodanig op zijn plek dat het ineens allemaal rozengeur en maneschijn was. Het voelde voor mij net niet realistisch genoeg en ik had liever gezien dat Leah zichzelf accepteerde vanuit haarzelf en niet per se door de mening van anderen.

Ondanks dat dit boek niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed, vind ik de schrijfstijl van Becky ongelooflijk fijn. Ze schrijft met veel humor en heel erg vlot, waardoor ik het boek in een mum van tijd uit had. Ik kijk dan ook zeker uit naar volgende boeken van haar.

Heb jij dit boek al gelezen?