Eleanor & Park – Rainbow Rowell

Eleanor & ParkHoewel ik hiervoor nog maar één boek gelezen had van Rainbow Rowell, was ik meteen verkocht. Ik hoopte dan ook dat Eleanor & Park mij net zo wist te betoveren als Fangirl had gedaan. Over Eleanor & Park had ik al veel goede dingen gehoord en veel lezers hebben dit boek ook bestempeld als hun favoriete boek. Na al deze positieve dingen kon ik er eigenlijk niet meer onderuit. Ik moest dit boek toch echt eens openslaan.
Two misfits.
One extraordinary love.

Eleanor… Red hair, wrong clothes. Standing behind him until he turns his head. Lying beside him until he wakes up. Making everyone else seem drabber and flatter and never good enough…Eleanor.

Park… He knows she’ll love a song before he plays it for her. He laughs at her jokes before she ever gets to the punch line. There’s a place on his chest, just below his throat, that makes her want to keep promises…Park.

Set over the course of one school year, this is the story of two star-crossed sixteen-year-olds—smart enough to know that first love almost never lasts, but brave and desperate enough to try.

Titel: Eleanor & Park
Auteur: Rainbow Rowell
Uitgever: St. Martin’s Press
Aantal pagina’s: 325
Uitgave: paperback, ISBN9781250053992
Mijn rating: 4/5

Eleanor & Park. Wauw. Ik wist niet wat ik precies verwacht had van dit boek, maar ik weet wel dat dit boek zo veel anders en meer is dan ik in de eerste instantie had gedacht. Na het uitlezen van dit boek volgde er dus ook een kleine leesdip (hier ben ik inmiddels alweer uit, thank god.)
Dat Rainbow Rowell een kei is in het schrijven van bijzondere en unieke personages heeft ze weer bewezen met Eleanor en Park. Het voelde alsof ik ze gewoon van de bladzijde kon plukken. Zo realistisch en goed uitgewerkt. Eleanor en Park hebben beide hun eigen charme en imperfecties en daar houd ik zo van. Ik was het soms niet helemaal eens met hun acties, maar ze waren wel realistisch en dat maakt het boek zo goed.

Ik wist van te voren dat dit boek hartverscheurend zou zijn, maar ik had geen idee in welk opzicht. Daar kwam ik al gauw genoeg achter. Eleanor’s thuissituatie is echt vreselijk en ik kreeg meerdere malen kippenvel op mijn armen toen ik scènes las over haar familie en haar stiefvader. Tijdens deze scènes leefde ik zo met Eleanor mee dat ik zelfs met ingehouden adem aan het lezen was.

wonderstruck37Veel van het boek draait natuurlijk om Eleanor en Park en de liefde tussen hen. De liefde bouwt zich heel langzaam en realistisch op, maar toen het eenmaal zo ver was, leek het alsof die liefde het enige was wat er nog toe deed in het boek. Ik had eigenlijk liever nog wat gelezen over hun achtergrondverhaal. Vooral had ik meer willen weten over Park. In mijn opzicht kwam dit dus niet helemaal naar voren in het boek.

Ook was ik niet helemaal fan van de perspectiefwisseling tussen Eleanor & Park. Er werd ontzettend vaak gewisseld en ik had liever gehad dat dit per hoofdstuk zou zijn in plaats van per paragraaf. Ik begreep de toevoeging er niet helemaal van. Net als ik het einde niet zo goed begreep. Het einde was nogal verdrietig, maar toch voelde het voor mij niet helemaal “af”. Ik bleef nog met een aantal vragen zitten en ik vond het jammer dat die onbeantwoord bleven.

Eleanor & Park is absoluut een liefdesverhaal waarachter veel hartverscheurende elementen schuilen. Het is zeker geen insta-love, maar juist ontzettend realistisch. Voor alle Rainbow Rowell fans is dit daarom ook echt een must-read en een boek wat je niet snel meer zult vergeten.

Hebben jullie Eleanor & Park al gelezen? Wat vonden jullie er van?

4 thoughts on “Eleanor & Park – Rainbow Rowell

1. Ik vond dit boek Zo. Mooi. Ik vond de perspectiefwisselingen juist heel mooi, aangezien de mooie en bijzondere stukken in het verhaal meestal kort waren voor de ander weer zoiets meemaakte. Het is lastig uit te leggen, haha! Wel gaaf dat jij het ook zo mooi en leuk vond! Het was zo lief….
    Jet onlangs geplaatst…5 boeken die ik meeneem naar ItaliëMy Profile