Elke Dag Maandag – Jessica Brody

maandag-nieuwe elementen-nieuwBord-donkerblauw-editElke Dag Maandag was zo’n boek die gelijk al mijn aandacht trok na het lezen van de achterflap. Maandag is volgens mij niemand’s favoriete dag van de week en een week met alleen maar maandagen is wat mij betreft een ware hel. Toch beloofde dit boek gelijk al hilarisch te zijn en ik moest en zou hem hoe dan ook in huis halen. De cover is wat mij betreft al vijf sterren waard en toen ik het boek eenmaal in mijn handen had, las ik ‘m binnen een dag uit.

Ellison Sparks heeft de ergste maandag ooit. Ze krijgt een verkeersboete, staat vreselijk op de schoolfoto, verpest haar softbal-try outs en haar speech voor de klassenvertegenwoordigersverkiezing en tot overmaat van ramp maakt haar rockster-vriendje Tristan het uit. Om niks!

Ellie is ervan overtuigd dat als ze deze maandag over zou kunnen doen, alles goed zal komen. Dus als ze de volgende ochtend wakker wordt en ontdekt dat het wéér maandag is, weet ze precies wat haar te doen staat: voorkomen dat Tristan het uitmaakt. Maar hoe vaak ze de maandag ook over mag doen, het lijkt erop dat het steeds hetzelfde eindigt… Lukt het Ellie om er een goede dag van te maken? Of blijft het voor altijd maandag?

Titel: Elke Dag Maandag
Auteur: Jessica Brody
Uitgever: Blossom Books
Aantal pagina’s: 437
Uitgave: paperback,
Mijn rating: 5/5

Wat heb ik van dit boek genoten! De 437 pagina’s vlogen voorbij. En dat allemaal binnen één dag! Toen ik het boek dichtsloeg, had ik een brede grijns op mijn gezicht en zocht ik gelijk de bijpassende spotify playlist op. Feel good times!

Elke Dag Maandag gaat over Ellison Sparks die de ergste maandag ooit heeft. Toch krijgt ze maar liefst 7 kansen om deze dag over te doen en ze is er van overtuigd dat alles goed zal komen, als ze haar vriendje zover weet te krijgen om het niet met haar uit te maken.
Aan het begin was ik echt ontzettend bang dat het boek heel erg in herhaling zou vallen. Dit was zeker niet het geval! Elke keuze die Ellison maakt, verandert de maandagen in heel veel opzichten waardoor elke maandag super uniek is. De maandagen variëren van hoopvol tot grote wanhoop en ze bevatten allemaal weer situaties die zó herkenbaar zijn dat ik hardop heb moeten lachen.

De humor ligt voor het grootste deel ook bij de hoofdpersoon Elli. Wat een leuk kind is dat! Ze is zo ontzettend realistisch en herkenbaar en het is met zekerheid te zeggen dat zij van begin tot einde een heel grote ontwikkeling doormaakt. Ze is echt een personage die veel sympathie bij mij heeft opgewekt als lezer. Het gehele boek hoopte ik dat ze de goede keuzes zou maken en aan het einde maakte ze die gelukkig ook (geloof me: hoe leuk ik haar ook vond, soms kon ik haar wel door elkaar schudden bij haar beslissingen).
Ook Owen is een schatje. Ik denk dat elk meisje in de rij zou willen staan om hem als beste vriend te hebben. Ik in ieder geval wel.

wonderstruck42Elke Dag Maandag is in sommige opzichten wel enigszins voorspelbaar, maar dit was absoluut niet storend. Waarom niet? Elke Dag Maandag bevat zó veel elementen die het boeken een unieke draai geven. Zo luistert de hoofdpersoon veel muziek uit de 50’s en worden er veel nummers genoemd, Elli en Owen praten vaak in “rechtbank-taal” wat werkelijk fantastisch is én het beste van alles: het boek draait niet alleen maar om de liefde. Het gaat over vriendschap, familie en het maken van je eigen keuzes waarmee dit boek niet alleen grappig is, maar ook een goede boodschap met zich mee brengt.

Zoals wel duidelijk is, ben ik groot fan van dit boek en vind ik het stiekem jammer dat het een standalone is. Echter, het heeft me wel ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar de andere boeken van Jessica Brody en ik hoop dat ook die vertaald zullen worden.
Elke Dag Maandag is een heel fijn boek om tussen door te lezen, maar zeker ook een boek die blijft hangen. I want more, please!

Welke boeken raden jullie aan?