Harteloos – Marissa Meyer

harteloos“Dergelijke dingen gebeuren niet in dromen, meisje. Zoiets kan alleen in een nachtmerrie.”  -Cheshire

Dat ik een groot fan ben van de boeken van Marissa Meyer is geloof ik geen verrassing meer. Toen er aangekondigd werd dat ze een retelling had geschreven over de hartenkoningin uit Alice in Wonderland kon ik mijn geluk niet op. Het origineel: Alice’s adventures in Wonderland van Lewis Carroll heb ik werkelijk verslonden. Ik ben dol op de immens gekke wereld die wonderland heet. Daarbij vind ik het achtergrondverhaal van een “villain” altijd heel interessant, dus Harteloos moest absoluut op mijn TBR lijst. En zeg nou zelf, hoe kun je een boek met zo’n intens prachtige cover nou laten staan? Alleen de prachtige omslag was al mijn geld al waard.

Lang voordat ze de schrik van Wonderland was, was de Hartenkoningin een meisje dat ontzettend graag verliefd wilde worden.

Lady Catherine Pinkerton heeft maar één toekomstdroom: samen met haar dienstmeisje de beste banketbakkerij van Wonderland openen. Haar ouders, de Markies en Markiezin van Rotsschildpadbaai, koppelen Cath echter liever aan de nogal domme, oncharismatische Hartenkoning –en niet zonder succes.

Als Catherine op een koninklijk bal kennismaakt met de nieuwe, mysterieuze hofnar van de koning, is haar bakkerij opeens niet meer het enige waar ze aan denkt. Voor het eerst in haar leven ervaart ze wat het is om verliefd te zijn. Cath is vastberaden haar eigen toekomst te bepalen, ook als ze daarmee het risico loopt de koning te beledigen en de toorn van haar ouders over zich af te roepen.
Maar in het land dat bruist van de magie en waar monsters en mafketels niet ongewoon zijn, lijkt haar lot toch anders te zijn bepaald…

Titel: Harteloos
Auteur: Marissa Meyer
Uitgever: Blossom Books
Aantal pagina’s: 518
Uitgave: Hardcover, ISBN9789020678963
Mijn rating: 5/5

Wauw. Waar te beginnen? Dit meer dan 500 pagina’s tellende boek, las ik binnen no time uit. Het was alsof ik naar een film aan het kijken was, ik zag alles helemaal voor me. Er weerklonk nog net geen bijpassende soundtrack door mijn hoofd. Uiteraard had ik het originele verhaal van Alice in Wonderland al diep in mijn hart gesloten, maar dit boek kan zo in het rijtje aansluiten.

wonderstruck58Ik ben altijd al geïntrigeerd geweest door de slechteriken in het verhaal. Waarom zijn ze zo? Wat is hun verhaal? In Harteloos lezen we het verhaal van de woedende hartenkoningin. Wat ik bijzonder vond aan Harteloos was dat ik als lezer heel het verhaal lang hoop had voor een goede afloop. Dit is natuurlijk mega bizar omdat ik allang wist hoe het zou aflopen. De nadruk lag dus vooral op het waarom? En geloof me, die was hartverscheurend.

Harteloos zit -als je het mij vraagt, steengoed in elkaar. Het is geloofwaardig, overtuigend en voelt als een legit achtergrondverhaal van het originele boek. Jullie herinneren je misschien nog wel de hartenkoningin van de Disney adaptatie, schreeuwend dat ze geen witte, maar juist rode rozen wilt? Waarom? Daar kom je nu juist achter in Harteloos. Echter, niet alleen het verhaal van Catherine is geloofwaardig. Ook de verhalen rondom de gekke hoedenmaker en het witte konijn lijken perfect in overeenkomst met het verhaal van Lewis Carroll. En daarbij -voor de oplettende lezers, wordt er ook nog eens een referentie gemaakt naar de enige echte Alice.

Alle personages schitteren in Harteloos en de mysterieuze en ongelooflijk leuke hofnar Jest sprong er met zijn narrenmuts bovenuit. Net als Cath viel ik compleet voor hem. Hij voegde echt de nodige humor toe aan het verhaal en ik kon niet wachten totdat er eindelijk weer een scène was met Cath en hem. Uiteraard was het een beetje voorspelbaar dat hij grotendeels te maken zou hebben met de lotsbestemming van Cath, maar hé who cares? We zouden allemaal zo’n hofnar in ons leven moeten hebben. Cath vond ik overigens een heel fijn hoofdpersonage. Ze heeft zoveel dromen en ze weet wat ze wil. Het is daarom ook vreselijk om te zien dat ze haar dromen niet kan waarmaken. Als lezer blijf je je ook steeds maar afvragen “wat nou als? wat nou als?”. Maar we weten al wat er gebeuren gaat en dat maakt het des te meer tragischer…

wonderstruck59Het Wonderland dat Marissa Meyer heeft neergezet voelt helemaal compleet. Ook sluit haar schrijfstijl hier perfect op aan. De woordspelingen maken het verhaal echt af en daarom ben ik ook zeer benieuwd hoe dit naar voren komt in de Engelse editie. Echter, het tempo van het boek had misschien wat anders gekund. Het begin is vrij traag, terwijl er aan het einde juist héél veel in een keer op je af komt. In het einde komen er echt een hoop intense en mysterieuze dingen aan bod en die had ik graag nog uitgediept gezien. Precies hierom vind ik het jammer dat het een standalone is, in plaats van een boekenserie. Maar goed, zo valt er eigenlijk altijd wel iets te klagen. Daarvoor is het ook een recensie.

Om een lang verhaal kort te maken: Marissa Meyer zet Wonderland op een geheel eigen wijze neer, maar die ook perfect lijkt aan te sluiten bij de wereld die Lewis Carroll in eerste instantie gecreëerd heeft. Het is geloofwaardig, magisch en leest als een duister sprookje met een hartverscheurend einde! Verlies je hart aan dit boek en droom heerlijk weg over Wonderland.

-XO Valerie