Het leven gaat niet altijd over roze – Brianna Wolfson

We kennen allemaal wel de uitdrukking: “don’t judge a book by its cover” en inderdaad, soms kan de omslag van een boek een totaal andere verwachting bij je opwekken. Dit was ook het geval bij Het leven gaat niet altijd over roze. De omslag liet me geloven dat dit een heerlijk luchtige roman was. Boy was I wrong. Ook al was dit boek alles behalve luchtig, vloog ik er doorheen en slokte ik het verhaal helemaal in me op.

Rosie Collins is iemand die dansend door het leven gaat. Rex Thorpe is juist heel serieus. Als ze elkaar ontmoeten wordt Rex meegezogen in de tornado die Rosies liefde is. Uitersten trekken elkaar weliswaar aan, maar ze veroorzaken ook frictie. Want Rosie mag dan onweerstaanbaar zijn, ze is ook dodelijk vermoeiend. Hoelang houd je het vol in een wereld die uit louter roze glitters lijkt te bestaan?

Na hun scheiding probeert dochter Willow haar plek in het leven te vinden. Ze is stapelgek op haar sprankelende
moeder, die alles door een roze bril ziet, en heeft een hekel aan haar vader, want hij heeft het alleen maar over regels. Als de wervelwind van Rosies emoties een vlucht neemt, ligt een gebroken hart op de loer.

Titel: Het leven gaat niet altijd over roze
Auteur: Brianna Wolfson
Uitgever: HarperCollins
Aantal pagina’s: 320
ISBN: 9789402700794

Disclaimer: ik ontving een gratis recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Waar te beginnen? Met de tranen die over mijn wangen rolden toen ik het boek dicht sloeg? Jeetje, wát een enorme achtbaan aan emoties was dit boek voor me, maar voordat ik daarover verder ga, zal ik beginnen bij het begin.

Al vanaf de eerste bladzijdes zat ik direct in het boek. Vanaf het moment dat Rosie aan het woord komt, werd ik helemaal betoverd door haar personage. Rosie sprankelt vanaf de eerste bladzijdes en vanaf het moment dat de vonk tussen haar en Rex oversloeg, liet het verhaal mij niet meer los. Rosie en Rex zijn elkaars extreme tegenpolen, maar toch laat dat de liefde tussen hen niet stoppen. Een liefde die je het hele boek lang blijft voelen. Echter, zoals de titel al doet vermoeden, gaat het leven helaas niet altijd over roze(n).

De hoofdstukken in het boek wisselen zowel van perspectief als tijd. We lezen de hoofdstukken in het “nu” vanuit Willow -de dochter van Rosie en Rex, en we lezen het verleden vanuit zowel Rosie en Rex. Aan het begin van het boek weten we al dat Rosie en Rex gescheiden zijn. Iets wat vreemd lijkt, omdat de hoofdstukken vanuit “vroeger” de lezer de indruk geven dat de liefde van Rosie en Rex haast onoverwinnelijk is. Toch brokkelt deze romance gaandeweg langzaam af samen met de persoonlijke problemen waarin Rosie terecht komt en geloof me, die waren hartverscheurend.

zij is waanzin en manig
en min vatbaar voor onzin
dan heel de zee die alleen nog
dieper is dan de zee

Het boek raakte me vooral omdat vooral de negatieve en verdrietige gebeurtenissen worden gezien en verteld vanuit Willow die op een nog vrij kinderlijke en naïeve manier de wereld om haar heen bekijkt. Hoewel zij de ernst van de situatie nog niet doorheeft, heb je dat als lezer wel en daardoor kwam het dubbel zo hard aan. Aan het einde zat ik hardop te huilen en voelde ik zo ongelooflijk mee met de personages. Het verhaal komt hartverscheurend en bitterzoet tot een einde en na het omslaan van de bladzijdes voelde ik me leeg en vol met emoties tegelijkertijd.

Ik vloog door het boek heen omdat het verhaal me zó opslokte. Het is een boek die de titel naleeft. Nee, het leven gaat inderdaad niet altijd over roze en dat laat dit boek op indrukwekkende wijze zien. Hoewel dit boek valt onder het genre wat ik niet zo heel erg veel lees, ben ik heel blij dat ik dit boek mocht recenseren. Ik zou het dan ook alle YA lezers die op zoek zijn naar afwisseling aanraden, want het is een verhaal dat mij nog zeker een tijd bij zal blijven.