Liberty – Andrea Portes

Hoewel ik aan de ene kant dol ben op het lezen van ya series, is het soms fijn om even af te wisselen met een boek dat op zichzelf staat. De afgelopen tijd heb ik het ontzettend druk gehad en daardoor stond lezen bij mij even op een laag pitje. Het liefst las ik daarom ook iets luchtigs. Het boek Liberty verscheen voor mij dan ook op het perfecte moment. Ik las wat recensies op goodreads door -die veelal positief waren, en besloot dan ook maar om het er op te wagen.

James Bond is een meisje in deze even spannende als geestige spionageroman.

Wanneer ben je een held?

Dat vraagt Paige Nolan zich al een tijd af. Is Sean Raynes een held, de jongen die een aantal ongrondwettelijke Amerikaanse spionagemethodes openbaar heeft gemaakt? Zijn – of waren – haar ouders helden, die met gevaar voor eigen leven hun beroep als journalist uitoefenden en spoorloos zijn verdwenen?
Wat er met hen is gebeurd weet Paige niet, maar als zich een nieuwe kans aandient om erachter te komen, grijpt ze die met beide handen aan. Ze laat zich rekruteren door een geheime overheidsorganisatie en krijgt een missie: vlieg naar Rusland, vind Sean Raynes en probeer erachter te komen welke geheime informatie hij nog meer heeft. In ruil hiervoor zal de zaak van haar verdwenen ouders heropend worden.
Paige krijgt een dekmantel – uitwisselingsstudente – en een codenaam – Liberty – en komt in actie!

Wie is een held? Paige Nolan is dat zeker niet, maar misschien, heel misschien Liberty wel.

Titel: Liberty: hoe ik een (best wel goede) spion werd
Auteur: Andrea Portes
Uitgever: HarperCollins
Aantal pagina’s: 320
ISBN: 9789402700527

Disclaimer: ik ontving een gratis recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie

Ik heb een beetje gemengde gevoelens over dit boek. Zo’n moment waarop je het boek dicht slaat en je niet zeker weet wát je er precies van vond. Toch ga ik dit voor jullie proberen zo goed mogelijk onder woorden te brengen, want ik denk dat Liberty zeker in de smaak zou kunnen vallen bij veel ya lezers.

Het boek focust zich op Paige Nolan. Een meisje waarvan haar ouders al enige tijd vermist zijn. Laten we beginnen met het feit dat ik Paige een heerlijk karakter vind. Ze is grappig, gevat én heerlijk nuchter. De schrijfstijl van Andrea Portes versterkt haar karakter ook. Dit komt omdat Paige meerdere malen de lezer van het boek aanspreekt. Zo voelt het bijna alsof je gewoon met de hoofdpersoon een kopje koffie aan het drinken bent terwijl zij ondertussen haar verhaal vertelt.

En dat verhaal, dat is bijzonder. Paige wordt gerekruteerd door een CIA-achtige organisatie en als spion naar Rusland gestuurd om daar Sean Raynes -een man die staatsgeheimen van Amerika bezit, op te sporen. In ruil hiervoor openen ze opnieuw de vermissingszaak van haar ouders. Dit klinkt in eerste instantie als een prima plot. Oké, geheel realistisch is het natuurlijk niet en moet je het feit dat een student wordt verkozen als spion een beetje met een korrel zout nemen. Echter, naarmate het boek vorderde, voelde het aan alsof de auteur de focus van het verhaal kwijtraakte. Er kwamen steeds meer zijsprongen voorbij en er gebeurden in aantal dingen waarvan ik het nut niet helemaal in zag. Dit was voor mij niet erg geweest als uiteindelijk het grootste mysterie opgelost zou zijn aan het einde van het boek. Dit gebeurde niet en dat is voor mij dan ook een van de minpunten aan dit verhaal.

Anyhow, zoals ik al zei is dit boek heel humoristisch. Het bevat ontzettend veel verwijzingen naar bekende en moderne elementen van onze maatschappij waardoor ik meerdere malen hardop heb moeten lachen. Er wordt gespeeld met stereotypes -die niet serieus bedoeld zijn, en met sommige zaken flink de spot gedreven. Dit vond ik erg sterk. Het was duidelijk dat Andrea Portes hier en daar wat taboes probeerde te verbreken en dat getuigd naar mijn idee wel van lef. Pluspunten dus.

Hoewel het plot dus wel iets beter had gekund, vond ik het al met al een erg leuk boek. Het zal misschien geen boek zijn dat me voor altijd bij gaat blijven, maar ik heb erg zeker van genoten. Liberty bevat humor en een ontzettend tof hoofdpersonage die toch uniek is in de hedendaagse young adult.