The Exact Opposite of Okay – Laura Steven

The Exact Opposite of Okay wilde ik direct lezen zodra ik wist van het bestaan er van. Zoals jullie misschien wel weten vind ik feminisme héél belangrijk en kan ik het echt waarderen dat het steeds vaker terug komt in YA boeken tegenwoordig. Toen we dit boek ook uitkozen bij de vorige editie van de leesclub, stond ik dan ook echt te springen van enthousiasme. Ik kon niet wachten om te zien of The Exact Opposite of Okay de verwachtingen die ik had ook daadwerkelijk kon waar maken.

Izzy O’Neill is an aspiring comic, an impoverished orphan, and a Slut Extraordinaire. Or at least, that’s what the malicious website flying round the school says. Izzy can try all she wants to laugh it off – after all, her sex life, her terms – but when pictures emerge of her doing the dirty with a politician’s son, her life suddenly becomes the centre of a national scandal. Izzy’s never been ashamed of herself before, and she’s not going to start now. But keeping her head up will take everything she has…

Titel: The Exact Opposite of Okay
Serie: The Exact Opposite of Okay #1
Auteur: Laura Steven
Uitgever: Electric Monkey
Aantal pagina’s: 333
ISBN: 9781405288446

The Exact Opposite of Okay draait om Izzy O’Neill. Izzy is een gewone studente op een high school en druk bezig met haar passie, namelijk: schrijven. Wanneer ze verzeilt raakt in een seks schandaal en dit de hele wereld over gaat, wordt het voor haar een stuk lastiger om haar doel te bereiken. De hele wereld heeft een mening over haar en ondanks alles moet zij proberen haar hoofd boven water te houden.

“What do I want to be now? Bold. Fierce. Honest. A fighter. A revolutionary. A bitch. Because the way the world treats teenage girls – as sluts, as objects, as bitches – is not okay. It’s the exact opposite of okay.”

Vanaf de eerste bladzijde was ik gelijk dol op Izzy en dit is gedurende het boek ook zo gebleven. Izzy is echt een verfrissend hoofdpersonage waarin ik stiekem erg veel van mezelf herken. Ze zegt waar het op staat en schaamt zich niet voor wie ze is. Ook is ze bijvoorbeeld over seks heel erg open -iets wat nog niet veel voorkomt in YA , dit vond ik dan ook een groot pluspunt van het boek. Het probeert namelijk het taboe er omheen te doorbreken. Het geeft aan dat het helemaal niet erg is om meerdere bedpartners te hebben en dat je daardoor écht niet gelijk “goedkoop” bent.

Een van de grootste onderwerpen van is dan ook slut-shaming. Izzy wordt ongelooflijk hard veroordeeld door haar omgeving omdat ze seks heeft gehad met twee verschillende mannen én omdat er een naaktfoto van haar is uitgelekt. Ze wordt gelijk bestempeld tot “slet”, terwijl de man die bij de kwestie betrokken is met rust gelaten wordt. De mannen krijgen in het boek de wel bekende highfive, terwijl Izzy gelijk gezien wordt als de “slet’. Hoewel dit natuurlijk een fictief verhaal is, berust het daadwerkelijk wél echt op een maatschappelijk probleem. Waarom is het voor mannen wel oké om zogezegd veel vrouwen en/of bedpartners te hebben en voor vrouwen niet? Waarom mogen mannen wel trots zijn op hun eigen seksualiteit, maar moeten vrouwen dit voor zichzelf houden. Maar niet té veel want anders zijn ze natuurlijk weer “preuts”…

Een quote van het boek die dit perfect illustreert:

“Basically, if you’re a woman, you’re damned if you do and damned if you don’t.

De schrijfstijl van dit boek vond ik daarbij heel fijn. Het is geschreven in de vorm van blogposts door Izzy waardoor je echt in haar hoofd kruipt. Izzy houdt zichzelf staande door middel van humor. Het is haar manier om met situaties om te gaan en dat komt mede door de schrijfstijl heel erg naar voren. Af en toe vond ik het misschien net iets té, maar het maakte Izzy als hoofdpersoon er wel heel uniek door.

Het boek leest ongelooflijk vlot en naast het aanduiden van hedendaagse problematiek, bevat het ook erg veel humor. Het schetst alledaagse situaties die iedereen wel herkent waardoor ik meerdere malen hardop heb zitten lachen. Kortom, een boek boordevol humor, feminisme én als pluspunt nog enkele Harry Potter referenties. Een absolute aanrader!

One thought on “The Exact Opposite of Okay – Laura Steven