The Glittering Court – Richelle Mead

The Glittering Court was een boek die ik al ongelooflijk vaak in mijn handen had gehad en het telkens tóch weer terug legde. Zonder echt een duidelijke reden. Onlangs zat ik in een behoorlijke leesdip en besloot ik dat ik toe was aan iets luchtigs, vergelijkbaar met De Selectie (een serie die me ooit uit de allergrootste leesdip ooit haalde). Ik besloot The Glittering Court te kopen en ondanks het boek behoorlijk dik is, schrok dit me niet af.

We hoorden opgefokte stemmen. De koetsier haastte zich naar het portier met twee poortwachters in zijn kielzog. ‘Ze inspecteren iedereen die de stad verlaat. Zoeken een of ander meisje.’ ‘Niet zomaar een meisje,’ corrigeerde een van de wachters hem ruw. ‘Een jonge edelvrouw. Zeventien jaar oud. Een gravin.’ Ik hield mijn adem in.

Adelaide moet trouwen om te voorkomen dat haar familie in geldproblemen raakt. Ten einde raad neemt ze de plaats in van een dienstmeisje dat is uitgekozen voor The Glittering Court, een bedrijf dat meisjes van lage komaf een stoomcursus geeft tot nette jongedame. Adelaide laat alles achter zich, zelfs haar naam. De kans op ontdekking is levensgroot. Maar ze heeft alles over voor een kans om controle te krijgen over haar eigen leven…

Titel: The Glittering Court
Serie: The Glittering Court #1
Auteur: Richelle Mead
Uitgever: Young & Awesome
Aantal pagina’s: 433
ISBN:  9789025873103

The Glittering Court is een boek geschreven door Richelle Mead. Pas achteraf het lezen van dit boek kwam ik erachter dat ik al eerder iets gelezen had van Richelle Mead, namelijk: Vampire Academy. Toch is dit boek er totaal niet mee te vergelijken. The Glittering Court wordt aangeprezen als een fantasy al denk ik dat het veel meer een historische YA is, -maar dan in een eigen verzonnen wereld. Het deed me erg denken aan de tijd waarbij vroegere pioniers naar Amerika reisden om daar een beter bestaan op te bouwen. Ik vond dat heel tof om te lezen en ik ben dan ook benieuwd op welke wijze dit in de vervolgboeken aan bod gaat komen.

The Glittering Court draait om Adelaide die vanwege een gedwongen huwelijk haar uitvlucht zoekt bij het Glittering Court waarbij meisjes van een lage komaf worden opgeleid tot een nette dame. Adelaide is al van adel en heeft eigenlijk alles al perfect onder de knie. Daarom moet ze expres hier en daar wat steken laten vallen wat tot hilarische en soms ook lastige situaties leidt. Op het Glittering Court ontmoet Adelaide de twee meisjes Mira en Tamsin. De vriendschap tussen de drie meiden vind ik echt een van de grote pluspunten aan dit boek. Er wordt echt nadruk op gelegd en het wordt niet overschaduwd door romantiek die wat later in het boek een grotere rol gaat spelen. Mira en Tamsin hebben dan ook zelf hun eigen verhaallijn die in de vervolgboeken van groot belang gaat zijn.

De romantiek in het verhaal was een tikje voorspelbaar. Echter, ik vond het op een of andere manier niet zo storend. Voornamelijk omdat de relatie tussen de twee personen langzaam werd opgebouwd. Hierdoor voelde het realistisch en niet gehaast. Het had voor mij niet per sé gehoeven, maar het paste wel goed in het verhaal. Zeker tegen het einde van het boek waardoor juist door deze romantiek de andere gebeurtenissen plaatsvinden.

Het boek komt vrij langzaam op gang, maar naarmate het verhaal vordert, wisselen de gebeurtenissen zich in een razendsnel tempo af. Ik had het misschien beter gevonden als hier een betere balans is was gevonden. Desondanks vond ik wél dat het boek veel diverse elementen bezat waardoor het toch telkens vermakelijk bleef.

The Glittering Court voelde voor mij heel erg als een historische YA. Het deed me erg denken aan de tijd waarbij vroegere pioniers naar Amerika reisden om daar een beter bestaan op te bouwen. Ik vond dat heel tof om te lezen en ik ben dan ook benieuwd op welke wijze dit in de vervolgboeken aan bod gaat komen.

The Glittering Court was voor mij tijdelijk eventjes een perfecte boek om mij uit mijn leesdip te halen. Het bezat zoveel diverse elementen waardoor ik heel erg snel door het boek heen vloog. Hoewel het hier en daar vrij voorspelbaar is, vind ik het toch een aanrader. Zeker omdat de vervolgboeken naar mijn mening veelbelovend zijn!