Tweedehands Vleugels – Vanessa Gerrits

Tweedehands VleugelsEen klein tijdje terug ontving ik van Jen Minkman een recensie exemplaar van Tweedehands Vleugels aangezien deze opnieuw wordt uitgegeven door Dutch Venture Publishing. Na de boekpresentatie van Vanessa Gerrits -auteur van het boek, werd ik toch wel erg nieuwsgierig. Ik heb veel verschillende meningen gehoord over dit boek. Sommigen vinden het fantastisch en anderen vinden het minder. Wat ik er van vond? Scroll maar eventjes verder and you’ll find out.

Max heeft nieuwe vleugels nodig. En als Kraai – een wezen dat deels mens, deels monster en deels machine is – kan dat alleen maar door ze te stelen van een ander gevleugeld wezen. Een Beschermengel bijvoorbeeld. Iemand zoals Lucy. Lucy verliest alles met haar vleugels: haar vrijheid, haar carrière en mogelijk zelfs de ziel van haar Bestemmeling. Maar één veer blijkt genoeg om haar leven terug in handen te krijgen … Elk met een verborgen agenda, sluiten de Engel en de Kraai een ongewone alliantie. Er staan levens, harten en vleugels op het spel. Maar wat win je als je verliest? En is het het waard??

Titel: Tweedehands Vleugels
Auteur: Vanessa Gerrits
Serie: Vleugels Trilogie #1
Uitgever: Dutch Venture Publishing
Aantal pagina’s: 208
Uitgave: e-book, ISBN1230001182750
Mijn rating: 3,5/5

Ik heb een gratis recensie exemplaar ontvangen van de uitgever in ruil voor een eerlijke recensie

Sommigen zullen het misschien al wel weten, maar ik ben dol op verhalen die over engelen gaan. Een verhaal over een engel van wie de vleugels zijn gestolen, sprak de dan ook al gauw aan.
In Tweedehands Vleugels heeft Vanessa Gerrits een unieke wereld neergezet met de naam Nieuw-Anvers en het verhaal balanceert een beetje tussen fantasy en dystopian,

Wat mij het meest boeide aan het boek waren de kraaien. Wat een bijzondere wezens zijn dan. In principe zijn ze eigenlijk een bij elkaar geraapt zooitje bestaande uit verschillende “delen”. Ik vond dit echt ontzettend origineel bedacht. Echter, ik had nog veel meer over hen willen weten. Waar komen ze vandaan? Hoe zijn ze zo geworden? Hopelijk bevat het vervolg de antwoorden die ik graag zou willen hebben. Overigens merkte ik dit ook bij de worldbuilding van het boek. Hoewel Nieuw-Anvers goed en gedetailleerd is beschreven, had ik nog graag geweten hoe deze dystopische wereld tot stand was gekomen.

Tweedehands Vleugels is daarbij ook een liefdesverhaal. Een “verboden-liefdes” -verhaal. Een liefde tussen een engel en een kraai die eigenlijk vijanden van elkaar moeten zijn. Hierbij viel me op dat ze erg snel op elkaar verliefd werden. Op zich is dat niet zo gek, maar de snelheid waarin Lucy Max vergeeft voor het stelen van haar vleugels vond ik daarentegen wél opvallend. Aan de andere kant past het ook weer bij het vergevingsgezinde karakter van Lucy.

De schrijfstijl van Vanessa Gerrits vind ik erg fijn. Af en toe iets te gedetailleerd, maar dit vond ik niet heel erg storend. Wel viel het me op dat het boek wat dingen weg had van Twilight. Sommige quotes zoals “zijn stemmingswisselen gaven me nu al een whiplash” deden me er heel erg aan denken. Ook de liefdesdriehoek voelde voor mij wat te Twilight-achtig en die vond ik voornamelijk ook overbodig. Joachim-Jeremiah deed mij echt helemaal niks als personage dus natuurlijk was het voor mij team Max all the way.

Toch vind ik dat Vanessa er -op de kraaien na, nog een hoop andere unieke elementen in heeft zitten. Bijvoorbeeld de dubbele namen van de engelen en het concept dat de engelen in een vergelijkbare bijenkorf wonen.

Tweedehands Engelen vind ik een goed en vooral uniek debuut van Vanessa Gerrits. Hier en daar had ik graag wat meer uitwerking gewild en een minder Twilight gevoel willen hebben.
Tweedehands Vleugels is nu sinds kort te verkrijgen in boekhandels en natuurlijk via bol.com

Hebben jullie dit boek al gelezen?