Verliefd en Verloren – Lizzie van den Ham

Verliefd en VerlorenEen beginnend docent Engels die verliefd wordt op een leerling. De ultieme verboden relatie als je het mij vraagt. Na het lezen van Céline’s recensie op Portable Magic, was ik heel erg nieuwsgierig naar dit boek geworden. Zelf studeer ik namelijk aan de lerarenopleiding Engels en ik vroeg me af hoe ik me kon plaatsen in het boek. Hoe zou ik er tegen aankijken wanneer de hoofdpersoon zo’n riskante relatie zou beginnen? Zou ik het toejuichen? Zou ik mijn bedenkingen hebben? Ik wist het niet… Het was dan ook super tof om te horen dat ik dit boek mocht recenseren van Dutch Venture Publishing.

Deze romantische chicklit van Lizzie van den Ham is als eboekenserie al duizenden keren verkocht op iTunes, bol.com en Kobo. Nu ook als compleet verhaal in paperbackformaat verkrijgbaar!
Wat zou je doen als de knappe jongen die je op een concertavond tegen het lijf bent gelopen en die je graag beter wilt leren kennen, plotseling in je mentorklas blijkt te zitten..? Het overkomt Gemma Visser tijdens haar eerste jaar als docente Engels op het Thorbecke College. En hoe langer zij en Julian elkaar meemaken op school, hoe moeilijker het wordt om te ontkennen dat er iets broeit tussen hen twee.
Maar meent Julian het wel zo serieus? En vindt Gemma hem leuk genoeg om haar baan ervoor op het spel te zetten?

Titel: Verliefd en Verloren
Auteur: Lizzie van den Ham
Uitgever: Dutch Venture Publishing
Uitgave: E-Book, verschijnt op 15 juni 2016
3/5

Nog nooit eerder heb ik een boek van Lizzie van den Ham gelezen, maar ik begrijp direct waarom haar e-boeken zo populair waren. Het las namelijk ontzettend vlot en binnen enkele uurtjes had ik Verliefd en Verloren van begin tot einde gelezen. Ik kon het gewoon niet wegleggen.

Allereerst, moet ik toegeven dat het onderwerp vrij gewaagd en gevoelig is. Daarover heb ik nog steeds gemengde gevoelens. Een relatie tussen docent en een leerling kan naar mijn mening écht niet. Een echte no-go. Ik vond het daarom moeilijk om me in Gemma te verplaatsen aangezien zij een over een hoop grenzen gaat. Op een gegeven moment geeft ze ook toe dat ze: “over een onzichtbare drempel” is gestapt, waarbij ik alleen maar kon denken: “meid, dat was je vijf hoofdstukken geleden al”. Maar vooruit.

Ook vond ik het boek een tikje onrealistisch. Dit kwam voornamelijk omdat het leek alsof iedereen de relatie tussen Gemma en Julian goedkeurde. Gemma’s zus Riane, collega Martijn, de ouders van Julian en ook nog eens de directeur van de school. Dat was mij allemaal een beetje bizar en te geromantiseerd. No way, dat zoiets in het echt ook zo soepel zou verlopen.

Hoewel ik het op veel punten niet met Gemma eens was, mocht ik haar wel als personage. Ze kwam lief en sympathiek over en had ook haar gebreken. Julian daarentegen vond ik iets té perfect, ik had graag gezien dat hij hier en daar wat “foutjes” had. Toch begrijp ik wat Gemma in hem zag. Julian was namelijk wel een ongelooflijk schatje.

In Verliefd en Verloren gebeurt er niet zo gek veel. Toch weet het verhaal zijn vaart te behouden en vloog ik er als een speer doorheen. Dit komt met name door de fijne schrijfstijl van Lizzie van den Ham. Wat ik een erg groot pluspunt vond was het dialoog in het boek. Vaak vind ik dat Nederlandse auteurs hun dialoog heel erg stijfjes neerzetten. In Verliefd en Verloren was daar gelukkig totaal geen sprake van.

Op sommige punten voelde ik me dus een beetje ongemakkelijk tijdens het lezen over de relatie tussen Gemma en Julian, maar ik denk dat dit vooral komt vanwege mijn eigen principes. Echter, ik heb wel erg van dit boek genoten en ik ben ook echt van plan om het werk van Lizzie van den Ham in de gaten te houden. Ik denk dat ze heel veel potentie biedt als Nederlandse auteur.